Japan

Vilket fascinerande land!

 

Jag har påbörjat mina folkhälsostudier bara därför att den enda boken på svenska var så himla, himla intressant och fördjupande (de andra vill jag inte börja med förrän jag är säker på vilka delar jag måste läsa). Jag vet sedan tidigare mycket väl att ohälsan är större bland lågutbildade individer, de med låg inkomst, arbetslösa, invandrare, de med såligt socialt närverk, med mera, men varför??? Den frågan har jag faktiskt inte funderat så mycket på men det diskuteras i denna bok (Statussyndromet av Michael Marmot) och jag har nu kommit till jämförelsen mellan olika samhällen; USA, Europa och Japan. Och Japan är fantastiskt! Med reservation för att detta bara är fakta från en bok av många andra…

 

I Japan säger man inte upp människor i lågkonjunktur, man får be om ursäkt i tv om man förskingrat pengar för att man dragit skam över både familj och företag (kanske lite överdrivet med just tv men det blir en jättegrej vad det verkar), de har höga betyg och en väldigt låg kriminalitet där inga stadsdelar är värre än andra. Dessutom lägger de bara hälften så mycket av sin BNP på sjukvård som vad USA gör (som även har en högre BNP).Trots att mer än varannan japan är rökare och de mer och mer anammar vår skräpkost så vägs det upp av en social trygghet där man tar hand om varandra både inom familjen och på jobbet (även om samhället för en annan kan te sig ganska strängt och toppstyrt) – och summa summarum har Japan väldigt låga ohälsotal jämfört med många andra länder! Dessutom har de på bara en generation vänt från att vara ett U- och till att bli ett I-land.

 

I ett annat kapitel läste jag om individuella skillnader och om att långa människor generellt sett har bättre hälsa (vilket långt tillbaka har att göra med kost och näring som gav bättre tillväxt och gener och att social status ofta går i arv, vilket i sin tur beror både på arv och miljö). Detta är förstås ett motargument mot att de korta japanerna skulle ha så god hälsa men det tycks inte bekomma dem det heller (min egen slutsats). Japan är fascinerande som sagt!

 

Just nu är jag riktigt peppad (om det inte märks?!) till att på allvar få börja plugga igen! Mattias är inte lika peppad till att jag vill berätta om allt jag lär mig och förundras av men än så länge håller han god min...

Kommentarer :

#1: Mamma

Kul att du kör igång med en hög målsättning och stort intresse!

Det finns lång japaner, t ex i sportsammanhang och personligen så tror jag att folkhälsa också handlar mycket om den psykiska hälsan. det är inte lätt att vara arbetslös, sjuk och ha andra negativa faktorer i sitt liv.

skriven
#2: Elin

Svar ja, både psykosociala, fysiska och sociala aspekter spelar såklart roll och när man börjar rota i det så påverkar allt olika människors förutsättningar; var man bor, vilken inkomst och utbildning föräldrarna har, hur mycket umgänge man har...

skriven

Kommentera inlägget här :